Alla artiklar
/
Senaste nytt
Readtime

Ljusgårda tar hem priset för "Best Product Marketing" på Vertical Farming World Awards i London

Ljusgårda, en framträdande aktör inom vertikal odling och hållbar livsmedelsproduktion, har vunnit kategorin "Best Product Marketing" vid Vertical Farming World Awards. Denna prestigefyllda händelse, som årligen samlar branschens mest inflytelserika företag och intressenter, är en mötesplats för att främja innovation och hållbarhet inom vertikal odling. Ljusgårdas seger i denna kategorin är en stark indikation på att vårt åtagande att öka kunskapen om hållbar odling och kommunikation inom branschen.

Ljusgårda som en framträdande aktör inom vertikal odling och hållbar livsmedelsproduktion, har vunnit kategorin "Best Product Marketing" vid Vertical Farming World Awards. Denna prestigefyllda händelse, som årligen samlar branschens mest inflytelserika företag och intressenter, är en mötesplats för att främja innovation och hållbarhet inom vertikal odling. Ljusgårdas seger i denna kategorin är en stark indikation på att vårt åtagande att öka kunskapen om hållbar odling genom kommunikation.

Varför Ljusgårda vann kategorin Best Product Marketing:

Ljusgårda har konsekvent satt konsumenternas behov i centrum och bemött branschens utmaningar på ett framstående sätt. De har förstått att många konsumenter sällan tänker på sallad utöver dess smak och utseende. Genom att ändra perspektiv och introducera varumärket Supernormal Greens har man lyckats skapat en kommunikation som utmanar det traditionella och engagerar på ett personligt och lekfullt sätt.

Till grund för kommunikationen ligger en livscykelanalys utförd av forskarna Michael Martin, Mugahid Elnour och Aina Cabrero där de jämför den svenska vertikala gården Ljusgårda med konventionellt importerad och inhemsk sallad ur ett vagga-till-grav-perspektiv. Resultatet är en världsnyhet för det här utvecklingsområdet, nämligen att sallad från Ljusgårda har - 50% mindre CO2-ekvivalent avtryck jämfört med konventionellt odlad sallad. Genom att Ljusgårda bidra till vetenskapen med full transparens hoppas de inspirera andra i sitt arbete.

Ljusgårda har balanserat högteknologisk produktion med lekfullhet, och detta ger en betydande fördel i marknadsföringen. Designbyrån NORD ID har arbetat fram deras nya varumärke Supernormal Greens under året. Michael Hollsen, Brand strategy director på NORD ID kommenterar vinsten;

”Fantastiskt att vi i konkurrens med de största varumärken inom kategorin utmärker oss och vinner detta pris. Det tycker vi är bevis på att Supernormal Greens har en helt unik position och idé som vi tagit ut på ett otroligt slagkraftigt, och faktiskt enkelt sätt – både med nya produktvarumärket, och såklart i identiteten, förpackningsdesignen och hela kommunikationen”,

Det var hård konkurrens i denna kategori, stora aktörer som Aerofarms, Innovation Agritech Group och Bowery tävlade.  Alla dessa aktörer arbetar aktivt med att framhäva hållbarhetsfördelarna i sin kommunikation och tillsammans kan vi säkerställa tillgången på högkvalitativa livsmedel i en tid när befolkningsökningen och klimatutmaningarna kräver innovativa lösningar.

Ljusgårdas Marknadschef och grundare Erik Lundgren kommenterar: ”Vi är väldigt stolta över att ta hem vinsten i denna kategori! Det visar att Supernormal Greens är mer än ett varumärke. Det är en tankeställare och början på en konsument-rörelse. Vinsten bekräftar att  vi genom kommunikation kan öka kunskapen och lyfta hållbarhetsfördelarna med vertikal odling. ”



Ljusgårda var även en av fyra finalister i  två andra kategorier, Best Yield Improvement och Best Sustainability Initiative, vilket är en bekräftelse på att de är en av de främsta i världen inom området.


För att få tillgång till bilder från eventet kontakta press@ljusgarda.se

Andreas Wilhelmsson, VD, mottog priset personligen i London.

Fler artiklar